Midriff – Doubts & Fears

Midriff – Doubts & Fears
29 mei 2015
Office4Music

Midriff is een hardrock trio uit Kufstein, Oostenrijk, waarbij drummer Paul ook verantwoordelijk is voor de zang. Dat zingen gaat hem overigens niet slecht af. Hoe die bezetting live uitpakt weet ik niet, maar het lijkt me niet echt een aantrekkelijk gezicht. Toch wist de band in de afgelopen 2 ½ jaar zo’n 150 optredens te scoren. Schijnbaar doen ze live dus wel iets goed. Het album Doubt & Fears is het derde album van de band en verscheen eind mei via Office4Music.
Muzikaal moet je deze band zoeken tussen de Amerikaanse (hard)rock acts als Alter Bridge, Audioslave, Godsmack en consorten. Eigenlijk een genre dat al helemaal tjokvol zit met een handjevol goede bands, bakken vol redelijke goede bands en erg veel matige bands. Ik zou Midriff willen plaatsen in de vergaarbak met redelijk goede bands. Het is natuurlijk niet origineel, maar daar hebben eigenlijk alle bands in dit genre last van, maar het voegt ook weinig tot niets toe. De uitvoering is redelijk tot prima, maar een eigen sound heeft de band niet. En dat is nou net het verschil tussen de bak met redelijk goede bands en echt goede bands. Voor zover je van uitschieters op dit album mag spreken, dan zijn dat de semi-ballad Long Gone en de stevigere tracks Safehouse en Regular Monster. Op Death Row zakt het niveau van de zang zelfs soms door de ondergrens. Iets wat wel vaker dreigt te gebeuren op de rustigere en ballad-achtige nummers. Helaas staan er hiervan een beetje te veel op het album. De band zou er dan met deze zanger ook goed aan doen om zich meer op de stevigere nummers te richten.

Klik hier en shop alles van Midriff bij Large