Helloween – My God-Given Right

Helloween – My God-Given Right
29 mei 2015
Nuclear Blast

Twee jaar geleden verscheen Straight Out Of Hell en nu lijkt de het Hamburgse metalinstituut Helloween met de titel My God-Given Right aan te willen geven dat het een andere weg is ingeslagen. En dat het daartoe het volste recht heeft moet van de daken geschreeuwd worden. Dat zou misschien ook het besneeuwde landschap op de hoes kunnen verklaren omdat het precies het tegenovergestelde van de hete hel zou kunnen zijn.
Schijnbaar is er nogal wat water door de Elbe gegaan en is men toch terug gaan kijken naar zijn eigen roots. Het nieuwe album klinkt namelijk veel meer “happy metal” en daar is de band zelf nota bene de geroemde uitvinder van geweest. Persoonlijk vind ik het geen slechte zet, al heeft de muziek daardoor wel aan agressiviteit moeten inboeten. Het zorgt er wel voor dat de band nu frisser klinkt als op de laatste albums en dat geeft hoop voor de toekomst.
De refreintjes zijn weer aanstekelijk en de gitaarsolo’s zijn weer vrolijk. Was op het vorige album de opener Nabataea ook al een catchy track, op dit album is deze taak weggelegd voor Heroes. Je hebt het zo door en zingt/neuriet zo mee. En dat geldt voor meer tracks want ook de opvolger Battle’s Won en de titeltrack liggen lekker in het gehoor en neurie je dus zo mee. Een track als If God Loves Rock ‘n’ Roll had op de vorige albums de plank volledig mis geslagen, maar past hier prima tussen Stay Crazy, Creatures In Heaven en Living On The Edge. Het opvolgende Claws is wat zwaarder aangezet en meer riff-gedragen, maar tegelijk haalt zanger Andi Deris oude Kiske-tijden naar boven. Het album lijkt geschreven te zijn door de voltallige band, waarin een ieder zijn eigen bijdrage heeft kunnen leveren. Het heeft in ieder geval een prima en gevarieerde plaat opgeleverd.
Helaas voor bands als Freedom Call, Primal Fear en alle andere concurrenten, de keizer van de Duitse power-metal is niet van plan om af te treden.