Coldborn – Lingering Voidwards

Coldborn – Lingering Voidwards
1 december 2016
Final Sacrifice Records

Het in 2007 opgerichte één mans black metalproject genaamd Coldborn heeft eind vorig jaar haar eerste release uitgebracht. Het project is het geesteskind van Norgaath (ook actief in Nightbringer, Grimfaug en Onirik) en heeft met Lingering Voidwards een atmosferisch geheel neergezet van 47 minuten verspreid over 5 tracks. Het album is begin december verschenen via Final Sacrifice Records en is in verschillende uitvoeringen verkrijgbaar.

The Call Of Death’s Clarion is het eerste nummer dat op dit album staat en is tevens ook de langste met een totale speeltijd van twaalf minuut drieënvijftig. Het begint met een langzame opbouw van symfonische geluiden. Dit wordt na twee minuten opgevolgd door atmosferische black metal: duister maar langzaam en slepend gespeeld op gitaar en drums. Na drie minuten jagen dan de eerste echte black metaltonen mijn speakers uit en krijgen we een salvo aan blastbeats en de welbekende snelle herhaling in gitaarriffs. Het nummer heeft ook een aantal fijne symfonische stukken tussendoor die wat weg hebben van het Enslaved album Frost (1994).

Het volgende nummer In The Absence Of Light, Death Gazes pompt er op los als de brandweer. De black metal die wordt gespeeld klinkt lekker rauw met zeer fijne ondersteuning op keys. Na een ruime anderhalve minuut volgt er een omschakeling die wat Dimmu Borgir klinkt. Qua zang kan de stijl worden gezocht in de stijl van Mayhem’s De Mysteriis Dom Sathanas. Later in het nummer wordt er nog voor wat extra bombast gezorgd door de toevoeging van koorgezang.

Met In Solitude belanden we in rustiger vaarwater met een intro waarbij een helder gitaargeluid centraal staat. Even later vallen basgitaar en drums in een kalm tempo hierbij in en wordt er een slepend geluid gecreëerd. Halverwege komt er dan echt een moment van rust in de vorm van een mooi vormgegeven pianostuk. Dit wordt vervolgens weer ruw verstoord door snoeihard blazende black metal. Titelnummer Lingering Voidwards brengt dan wel de echte rust met zich mee. Met een slepend geluid door heldere gitaarriffs en strakke rustige drums wordt er een bijna doom-achtig geluid neergezet. Acht minuten lang geen geblaas, ook wel eens lekker tussendoor.

Met Withered wordt het album afgesloten en doet dat op een black metalmanier. Vanaf het begin is het gas geven en wat later in het nummer wordt het tempo wat afgebouwd. Met orgel sluiten we dit gevarieerde en fijne album. Zeker een aanrader!

Coldborn: