Atra Vetosus – Voices From The Eternal Night (Remastered)

Atra Vetosus – Voices From The Eternal Night – remastered
26 februari 2018
Immortal Frost Productions

Wanneer ik bij een album ‘remastered’ zie staan, hou ik meestal mijn hart vast. Er kunnen namelijk meerdere scenario’s zich voordoen: het klinkt precies als de voorganger, het klinkt geweldig, of de muziek wordt hard verkracht. Zo heb ik dus ook vooraf mijn bedenkingen toen ik zag dat het album Voices From The Eternal Night opgepoetst zou worden en opnieuw uitgebracht. De eerste versie van het album stamt alweer uit 2013 en was de eerste serieuze langspeler van de uit Tasmanië afkomstige band Atra Vetosus. Een paar jaar terug kwam ik voor het eerst in aanraking met deze plaat en was meteen op slag verliefd. Met deze gevoelens in mijn achterhoofd begin ik aan het opgepoetste product die via Immortal Frost Productions eind vorige maand is uitgekomen.

Met de eerste tonen van Skies Of Obsidian Rain ben ik nog niet meteen overtuigd, er is duidelijk aan de mix gesleuteld: het klinkt niet meer zo rauw als de uitgave van 2013. Toch ben ik niet teleurgesteld, want het vervolg is wel mokertje vet. Doordat de prachtige diamant die het al was, nu toch iets verder is geslepen, is er een nog verfijnder geluid neergezet. Om het kort te houden: het geluid klinkt nu voller. De doffere/stoffige klanken die absoluut niet verkeerd klonken zijn er tussen weg geblazen en nu staat er een extra krachtig geluid. Oorgasme waardig en dat al bij het eerste nummer.

Na dit overweldigende eerste nummer snap ik weer precies waarom ik de muziek van deze heren blijf verzamelen en het daarop volgende A Palace Shrouded In Emptiness bevestigt dat nog eens extra. Dit nummer heb ik nu in drie verschillende vormen gehoord: de ruwste versie is te horen op de debuut release van Atra Vetosus getiteld A Palace Shrouded In Emptiness (EP, 2011) en natuurlijk al in een verfijndere vorm op de 2013 release van Voices From The Eternal Night. Wat dit nummer zo goed maakt is de muur van muziek die op je af komt en je volledig omsluit. De tonen houden je volledig in hun greep en laten je vanaf het eerste moment niet meer los. De zang van Josh Gee krijst er ijskoud bovenuit en wordt zo her en der afgewisseld in de refreinen door prachtige cleane zang. “Is het dat alleen maar een muur van lawaai?” hoor ik je denken. Neen, absoluut niet: vanaf ongeveer vijf minuut dertig sluit het nummer af op een bekende manier voor de band, namelijk met een prachtig hoorspel op akoestische gitaar.

The Spirit Of The Forgotten Woods heeft het dan helemaal voor elkaar, met kippenvel zit ik te luisteren naar dit nummer. De start is een rustig stuk muziek op akoestische gitaar met ondersteuning van keyboard. Na ongeveer 40 seconden valt de rest van de band in en blijft dan een tijdje in een rustig tempo hangen, uiteraard werkt dit ergens naar toe en na een goede drie minuten barst het Oorgasme dan echt los. Het tempo neemt ongeveer 666% procent toe en samen met dreunende dubbele basdrums en prachtige symfonische tonen op de achtergrond wordt er een waar spektakel neergezet.

Na een klein traantje van geluk te hebben weggeveegd, kom ik aan bij Into The Dawnless Night. Dit is de adempauze die ik even nodig had. Met rustige akoestische gitaar op de voorgrond en het geluid van golvend water op de achtergrond wordt mij een moment gegund om even tot rust te komen. Na een minuutje is dit alweer voorbij en staat de volgende parel mij te wachten: Under The Wings Of Darkness. Met snelle herhalende gitaarriffs, dreunende basgitaar en ratelende drums worden mijn nekspieren op de proef gesteld, echter niet tot de limiet gelukkig. Na twee minuten wordt er gas teruggenomen en komen er fijne warme klanken van gitaar. Dit warme geluid slaat vervolgens om in een vuurzee van geluid. Uiteindelijk sluit dit nummer ook weer af met akoestische gitaar.

Op deze manier kan ik de resterende nummers ook nog bij langs gaan, maar dat gaat dan een langdradig verhaal worden. Mocht je een bepaalde interesse hebben in Atmosferische of zwevende black of andere metal soorten: dan raad ik je aan dit album ook eens te gaan uitproberen. Het maakt daarin niet uit welke editie je daar voor pakt (de 2013 editie is uitverkocht dus dat gaat wat lastig worden), maar deze 2018 versie is zeker een aanrader. Mijn portemonnee gaat wat minder blij zijn met deze heruitgave, want naast de 2013 release en een speciale Australian Tour Edition hoort deze ook zeker in mijn collectie!

Shows:
6 april: Willemeen te Arnhem

7 april: Immortal Frost Productions Festival te Mechelen (België)