Transient State – Rearranged

Transient State – Rearranged
3 maart 2017
Self released

Met een transient state wordt de fase bedoeld wanneer procesvariabelen van een stabiele fase veranderen naar een andere stabiele fase. De band uit Leiden heeft voor deze bandnaam gekozen omdat het eigenlijk beschrijft hoe hun songs zijn uitgegroeid tot wat ze nu zijn geworden. Het hele proces is vastgelegd op Rearranged, hetgeen ook al een zorgvuldig gekozen albumtitel is.

Deze 5 heren maken namelijk geen muziek die je recht-toe-recht-aan kunt noemen. Daarvoor bevat de muziek te veel elementen uit andere stijlen. Progressieve metal is dan een mooie alles omvattende stijlnaam, maar vertelt nog niets over wat je kunt verwachten.

Al vanaf het eerste nummer Regenerative Cycle is duidelijk dat we hier met een uitzonderlijke band te maken hebben. De zang begint namelijk schreeuwend, afgewisseld met cleane zang in het refrein. De gitaren zijn down-tuned, terwijl er toch een behoorlijk tempo in het nummer zit. Halverwege breekt het nummer en blijkt Jeoffrey Warmerdam ook nog over een soort metalcore-stem te beschikken. Nu wisselen deze drie stemmen steeds en is heeft de muziek ook wat meer een verschuiving richting Djent gemaakt. Ondertussen wordt er handig gebruik gemaakt van wat keyboards waardoor je toch beter moeten luisteren om te bevatten wat er in het nummer allemaal gebeurd.

Invocation begint ook weer met het monotone gedreun dat we uit de Djent kennen, maar gelukkig gebeurd er veel op de achtergrond dankzij de keyboards en gitaren. Ook de zang wordt weer op drie manieren gebruikt. Net als in het voorgaande nummer zijn hier ook weer meerdere tempowisselingen.

In Promise komt een heel andere band op het toneel, die Jazz, Djent en Prog combineert. (Prog is niet hetzelfde als Djent en andersom). Het nummer is over het algemeen lekker ingetogen waardoor er ruimte ontstaat om het talent te etaleren, maar het gas gaat er ook een paar keer lekker op. Gelukkig worden alleen de cleane stem en de grunt gebruikt en niet de schreeuwstem.
Transcendence bevat ongeveer dezelfde elementen maar is wat steviger van aard dan Promise.

Transient State zegt zelf hun inspiratie gehaald te hebben bij bands als Periphery, Monuments en Textures. Het nummer In Motion, met intro Omni, heeft dankzij de tegendraadse drums bij Periphery in de fruitmand gelegen, terwijl Maelstrom inderdaad meer neigt naar Textures. Eigenlijk kom ik de invloeden van Monuments alleen tegen in het afsluiten Reparture.

Er staan twee release-shows gepland: 25 februari in Het Patronaat te Haarlem op Complexity Fest (o.a. Ihsahn, Gorod, Uneven Structure, Obscure) en op 3 maart in Volta te Amsterdam op Volta Metal Night IV als support voor Ghost Years en Hibakusha.

Transient State bestaat uit:

Jeoffrey Warmerdam – Vocals
Matthijs Vliegenthart – Guitar