Kladovest – Ignitiate

Kladovest – Ignitiate
20 december 2016
No Colours Records

Na enig research werk op het wereld wijde web, kwam ik erachter dat de Oekraïense band Kladovest met Ignitiate alweer haar vijfde release op de markt heeft gebracht. Toch is het pas voor het eerst dat ik van de band hoor. Kladovest bestaat al sinds 2004 en kent sinds het eerste daglicht meerdere line-up wisselingen. Nu is de band als drietal op volle sterkte en heeft vorig jaar december haar Ignitiate via No Colour Records op de markt gegooid.

Goed, laten we met het eerste nummer, getiteld Hermit Dungeons (09:42), beginnen. Net als in veel andere atmosferische black metalgevallen telt ook dit album slechts vier nummers, maar tikt het wel de 40 minuten in totaal aan. Als je van lange zweverige nummers houdt zit je met dit album wel goed. Zo neemt dit eerste nummer je al op een rustige manier mee, die ook vergelijkbaar is met bands als Alcest. Het nummer begint kalm met rustige gitaarriffs en steadybeat drums. Dit verandert iets later in een wat hoger tempo met blastbeats en snellere herhaling van gitaar riffs. De dubbele bas biedt een lekker tempo, terwijl het geluid op gitaar een slepend geheel vormt. Halverwege het nummer verandert de emotie van het nummer door prachtig gitaarspel.

Beneath The Reaper (09:10) en Shore Of Ancient Moons (10:45) laten beide eigenlijk dezelfde structuur horen als het eerste nummer. Een rustige opbouw en daarna een fijn kabbelend tempo waar je echt lekker rustig bij kan gaan zitten en genieten van de muziek. De nummers bevatten geen rare uitschieters, maar hebben wel beide hun mooie rustige momenten met heldere gitaarriffs.

Het laatste nummer Carved In Scars… (09:23) weet er af en toe de black metal mentaliteit nog in te drukken met pompende drums en de vele en snelle herhalingen in de gitaarriffs. Dit nummer laat je daarnaast als luisteraar ook weer veel genieten van de prachtige gitaarstukken in combinatie met ritmisch slagwerk.

Dit album kent veel herhaling met daar tussenin soms black metalachtige partijen met ratelende drums en snelle gitaarriffs, maar ook prachtige stukken met helder gitaarwerk en gevoelig slagwerk. Daardoor is het ondanks de lengte toch vaak nog enigszins afwisselend. Het is bij deze stroming van muziek in ieder geval nog wel zo dat je er van moet houden en dat is in mijn geval zeker zo. heren goed gedaan!

Band: Kladovest
Label: No Colours Records