Killing Cult Society – Fallout

Killing Cult Society – Fallout
December 2015
Eigen beheer

Via de drummer van de band, tevens concullega radio-DJ, Wouter Bakker (ex-Sin7sinS als Heresy 101), ontving ik de promo van het debuutalbum van Killing Cult Society. Het betreft een Nederlandse band die volgens eigen zeggen Hardcoredeathpunk speelt. De meeste mensen zal dat echter nog steeds niet veel zeggen, mij in eerste instantie ook niet. Restte mij dan ook niet anders dan het album maar eens aan mijn luisterende oren te onderwerpen.

Als het album aftrapt met Sharks!, dan is de punk in ieder geval al verklaard. Maar tevens dringt er een gevoel van oude Sepultura tot mij door. In Geiger hoor je dat de invloeden van Sepultura op dit album vaker voorbij zullen komen. Net als je denkt dat het album op deze manier wel zal verder kabbelen, komt Overdrive voorbij. Een track dat zwaar is geïnspireerd op het werk van Nine Inch Nails. Ik zal niet alle geheimen prijs gaan geven van dit album, maar het punt is wel gemaakt. Namelijk dat dit een uiterst divers album is. De manier waarop de band zijn eigen muziek omschrijft geeft wellicht al aan dat ze het zelf ook niet helemaal weten te omschrijven. Het is duidelijk dat Killing Cult Society een band is die geen last heeft van hokjesgeest. Een label op deze band plakken zal dan ook niet gaan en ik beperk me dan ook maar tot het benoemen van een paar bands om de stijlen die we op dit album tegenkomen te illustreren. Naast Sepultura en Nine Inch Nails, hoor ik ook stukken die me doen denken aan bands als Prong, Carnivore, Napalm Death, Ministry en zelfs Faith No More. Typisch gevalletje van “something old, something borrowed, something new” dus.

Op het album vinden we een drietal gastrollen: Peggy Meeuwsen (Bliksem) neemt de Madonna cover Frozen voor haar rekening. Bart Smits kennen we nog van het album Always… van The Gathering en is hier te horen op het afsluitende nummer Faultline. Op Clear My Throat horen we Johan Schoterman (Kouwe Makkers). De rest van de tracks worden gezongen door Aerik Mortem (Erik Mensinga) die we nog kennen van The Lucifer Principle.

Het geluid van Fallout zit lekker rauw in zijn vel en dat geeft een heerlijke vibe mee aan het album. De studio van Bertus Westerhuis is hier verantwoordelijk voor geweest. Het gitaargeluid komt daardoor lekker uit de verf. De drums en de zang zijn hier mooi om heen gezet in de mix.

Killing Cult Society heeft een goed eerste album opgeleverd, die je rustig een aantal keren op kunt zetten omdat hij dankzij de diversiteit niet snel zal vervelen.

KILLING CULT SOCIETY_BAND_PIC