Doedsvangr – Satan Ov Suns

Doedsvangr – Satan Ov Suns
27 maart 2017
Immortal Frost Productions

Het Belgische label Immortal Frost Productions is er erg goed in om duistere muziek op de markt te brengen. Het volgende pareltje, schrijf maar vast in de agenda, staat gepland voor 27 maart. Ditmaal betreft het de black metalband Doedsvangr die in 2014 is opgericht door Doedsadmiral. Kort hierna kwamen de heren Anti Christian (onder andere bekend van Tsjuder) en Shatraug (o.a. Sargeist). In 2015 werd het contract met IFP getekend en 27 maart wordt het eerste album op zowel CD als vinyl uitgebracht.

Met het nummer Our Lord Cometh! trappen we dit zwartgeblakerde ritueel genaamd Satan Ov Suns af. Het begint nog rustig met wat atmosferische ruis (beetje drone Sunn O)))-achtig), maar na ruim een minuut knallen de eerste black metaltonen je speakers uit. Eerst nog wat voorzichtig, met slepend gitaarwerk, terughoudende drums, donker basgeluid en wat gekrijs van Doedsadmiral. na een goede drie minuten ratelen dan de eerste blastbeats door het nummer en krijg je het echte black metalgevoel. Luistertip: niet zachtjes afspelen, gewoon die volumeknop open draaien.

Het aan de band gelijknamige nummer Doedsvangr is een heerlijke energie-opwekker en het is voor mij als schrijver extra lastig, omdat mijn hoofd niet stil kan blijven staan. Er is een fijne afwisseling aanwezig tussen snoeiharde blastbeats en meer opgefokte houthakkers slagen op het drumstel. Black Dawn is ondertussen al even te beluisteren op het wereldwijde web. Dit nummer staat namelijk als promovideo op Youtube en ook onder deze recensie dus. De drive in dit nummer dendert voort als een stoomtrein en verzwakt door constante aanvoer van retestrakke drums geen moment. Ja, dit zou zeker een trein zijn waar ik in zou stappen!

Het album doet qua tracknamen de titel van het album goed eer aan. De titel is namelijk Satan Ov Suns en namen als Diaboli en Breath Of Lucifer staan achter op de backsleeve. Eerstgenoemde komt slepend op gang met rustig gitaar werk en steady drums. Het slagwerk schakelt in het eerste stuk tussen logge dubbele basdrumstukken en het tempo vanuit het intro. Halverwege het nummer knallen de blastbeats over de muziek heen. Breath Of Lucifer klinkt vanaf het eerste moment een beetje als de stijl die Darkthrone met het hun laatste album Arctic Winter zijn gaan hanteren. Het nummer begint wat heavy metal/groovy-achtig door rustige drums en de gekozen gitaarriffs. Na ongeveer één minuut twintig schakelt het ritme een paar tandjes bij met ratelende dubbele bass en basgitaar die hierin mee gaat. Halverwege het nummer verandert de structuur met knallende drums, een soort gebed dat wordt voorgedragen en black metal gitaarriffs.

Over het geheel genomen ben ik erg tevreden met wat ik heb gehoord. Mijn black metalhart heeft duidelijk extra kloppingen gehad. Het album is gevarieerd in structuur met zowel rustigere stukken als knetterharde onderdelen. Dus ik zeg: goed gedaan!

Doedsvangr:

Immortal Frost Productions: