ColdCell – Those

ColdCell – Those
3 november 2017
Czar Of Bullets

ColdCell is afkomstig uit Basel, Zwitserland en bestaat sinds 2012. Ze zijn opgericht uit de as van Atritas, de oudste black metalband uit Basel en besloten om het over een andere boeg te gooien. Ondanks dat de sound van ColdCell nog steeds de black metal als basis heeft, wilden ze meer uit andere genres kunnen putten. Zolang het maar extreem was. Na in 2013 het album Generation Abomination en in 2014 het album Lowlife uitgebracht te hebben, werd er wederom een beroep gedaan op de Woodshed Studio waar Those werd opgenomen, gemixed en gemastered door Victor Bullok. De grenzen van het spectrum waarbinnen ColdCell werkt werden verder opgerekt en de nadruk werd nog meer op de stemming en atmosfeer gelegd.

Those bevat een achttal tracks die handelen rondom de met zorg uitgekozen bandnaam. Allereerst is daar de mens als geheel die steeds zieker word in een immer toenemende globalizerende digitale gemeenschap. Ten tweede de cel die een dubbele bodem heeft. De menselijke cellenstructuur waarin elke cel een eigen doel en eigenschap heeft. Samenwerkt met andere cellen, maar toch op zich zelf staat. En het is tegelijk de metafoor voor de mens zelf die steeds individualistischer wordt, opgaat in de massa, zonder enige verbinding te vinden met anderen.

De digipack die ik ontving bevat geen boekje, maar drie losse bladen met getekende doomsbeelden waarop slecht een paar regels tekst staan vermeld. Schizofrenie, angst, ontaarding zijn slechts een paar thema’s in deze tekeningen.

Het album begint met Growing Girth dat doomy opent maar al vlot over gaat in atmosferische black metal. De drums rollen lekker waardoor er een soort groove ontstaat. De vocalen grommen een beetje tussen death en black in. De keyboards zorgen voor het atmosferische effect en versterkte gitaren worden afgewisseld met akoestische. Er gebeurd dus van alles in dit nummer. Ondanks de black metal-invloeden kun je dit nummer toch een doom-stempel meegeven.

De band is momenteel bezig om een video op te nemen voor het tweede nummer: Entity I. Dit massieve nummer trekt slepend aan je voorbij en gaat na een kleine drie minuten automatisch over in Seize The Whole. Na een minuut breekt hier de pleuris uit en komen de black kwaliteiten van de band naar voren. Toch blijft de zang wat melancholisch en dankzij de drums ontstaat er een soort rock ‘n’ roll-groove. Alsof je naar drie nummers in één zit te luisteren, maar dat het toch één geheel blijft. De schizofrenie viert hoogtij.

Het atmosferisch blackend doom nummer Tainted Thoughts zit wat rechtlijniger in elkaar en kantelt wat heen en weer tussen melancholische doom en atmosferische black. Ik wil niet alles verklappen, maar ook in dit nummer wisselen de stijlwisselingen elkaar flink af, met af en toe de zang in de hoofdrol.

Sleep Of Reason begint een beetje industrial-achtig, bijna als een mars van slapeloze zombies. Maar als je goed luistert dan hoor je dat de band ergens naar toe wil bouwen. Het nummer ontaardt uiteindelijk in groovende black en ebt vervolgens met wat industriële ruis over in Entity II. Mysterieus is het begin, als een schuifelende uittocht van gekapte druïde-monniken uit een duister bergklooster. In de verte gloort het onheil dat over ons uitgestort dreigt te gaan worden. Entity II blijkt echter een tussennummer te zijn. Drought In The Heart heeft vervolgens even nodig om tot ontbranding te komen. Pas na twee en een halve minuut wordt middels gefrustreerde zang gang gezet in het nummer. Toch blijft het nummer zich slepen naar het einde.

Het afsluitende Heritage doet denken aan het betere werk van Bathory en behoort ook tot één van de betere tracks op dit album.

Uiteindelijk levert het album Those na ongeveer 55 minuten genoeg stof tot nadenken op waardoor een tweede luisterbeurt eigenlijk een morele verplichting is. Het kan niet anders dat je dan weer nieuwe dingen zult gaan ontdekken in de muziek van ColdCell. Het heeft drie jaar geduurd voordat Those de opvolger werd van Lowlife, maar de Zwitsers hebben er dan ook genoeg aan gedaan dat het wachten meer dan waard maakt.
Fans van melancholische, duistere maar atmosferische moderne black metal zouden dit album beslist eens moeten beluisteren.

Line-up:
S – Vocals