GreyAblaze – GreyAblaze

GreyAblaze – GreyAblaze
01 December 2016
Ashen Dominion

In het vak der recensenten komt het vaak voor dat je muziek in de mailbox krijgt waar je nog nooit van hebt gehoord. Against PR levert mij bijvoorbeeld veel van dat soort mailtjes en vaak zit daar mooi spul tussen. Zo ook van dit onbekende project genaamd GreyAblaze uit Oekraïne. De gelijknamige post black metallangspeler is op één december vorig jaar via het label Ashen Dominion verschenen.

Op dit album staan vijf nummers en deze zijn volgens de oud Romeinse manier geschreven, dus I tot en met V. Met I gaan we van start en doen dat op een rustige manier. De eerste 40 seconden worden gedragen door enkel gitaar, hierna vallen de drums, basgitaar en ambient-achtige synthesizer in. Dit gaat vervolgens op een relaxte manier door totdat de teller twee minuten aantikt en er een ijzige black metalschreeuw in het nummer komt. Na deze introductieperiode krijgen we de eerste black metal-achtige onderdelen te horen in de vorm van ratelende drums en de snelle herhaling van gitaarriffs. Dit overigens wel met fijne keys tussendoor. In de laatste tweeënhalve minuut krijgen we nog een heerlijk beukfestijn te horen en dit gaat ook door tot het einde van het nummer.

II raast voort als een stoomtrein. De drums beuken er hard op los met fijne dubbele bas en zowel basgitaar als gitaar zorgen voor een lekker ritme. Na een minuut neemt de band flink wat gas terug om vervolgens met her en der lange gitaarratels en piano een rustiger gevoel neer te zetten. Het nummer blijft interessant door beide elementen goed af te wisselen. Het derde nummer, of III, start rauw. Er is wat extra distortion op de gitaren gegooid en ze worden met lange halen aangeslagen. Het nummer klinkt ondanks het gebulder van dubbele bas, niet erg snel. Het heeft daarentegen wel een erg gevoelige karakter, iets wat niet misstaat bij post black.

IV vaagt meteen dat sentimentele gevoel weg en zet er pure haat voor terug. Meteen wordt er een grof arsenaal aan blastbeats ingepompt met herkenbare black metalriffs, een diep dreunende basgitaar en permafrost gekrijs. Dit nummer is net als de andere vier best lang qua tijd, maar verveeld geen moment. Wat dit nummer goed doet is schakelen tussen pure black en ambient/post black. Zo luister je naar compromisloos geblaas en zo ga je over in mooiere muzieklijnen met gitaargeratel en synthesizer noten.

Met V wordt het album afgesloten en zijn we weer klaar met Romeins tellen. Het nummer begint rustig met duidelijke ambient invloeden van keys en helder gitaar geluid. Dit samen met ratelende dubbele bas op drums zorgt dat GreyAblaze door de gelijknamige band op een intense manier wordt afgesloten. Nog een leuke toevoeging aan dit nummer: het geluid van een doedelzak. Al met al een geslaagd album en ik hoop dat we in de toekomst nog meer van deze band mogen verwachten.

GreyAblaze
:

Ashen Dominion: