Diktatur – L’agonie d’Un Monde

Diktatur – L’agonie d’Un Monde
28 november 2016
Melancholia Records

Black metal wordt meestal geassocieerd met de Scandinavische landen, maar een fijn potje zwart metaal hoeft hier niet per definitie vandaan te komen. Nederland en Australië leveren bijvoorbeeld ook kwalitatief goede black. Frankrijk doet dat ook en heeft met Diktatur een belangrijke speler in huis. De band is sinds 2008 actief, heeft in 2010 haar debuut full-length uitgebracht en heeft vorig jaar via Melancholia Records de EP L’agonie d’Un Monde de markt opgeslingerd.

Met Comme Une Ombre gaan we van start. Meteen krijg je een gezonde dosis beukende black metal recht voor je giechel. De gitaren jagen bruut voort met snelle riffs, de drums ratelen snoeihard, basgitaar biedt diepgang door zwaar mee te dreunen en er is een geweldige Marduk/1349-achtige schreeuw. De blastbeats in dit nummer zijn zeer aangenaam en zorgen ervoor dat je maar moeilijk stil kan blijven zitten/staan. Een leuke toevoeging in dit nummer: zware The Prodigy-achtige techno.

L’Agonie d’Un Monde is het titelnummer en pakt het wat rustiger aan. De opbouw is gematigd door steady beat op drums en de gitaren jagen ook nog niet op volle toeren. Qua muziek en intensiteit moet ik meteen aan de Poolse blackened deathgigant Behemoth denken. Na ongeveer drie minuut dertig krijgt het nummer wat meer pit, dit gaat vervolgens een tijdje zo door. Het nummer wordt afgesloten met koorgezang af.

Het derde nummer L’Hérétique heeft een lekker opzwepend geluid. Ruige gitaarriffs en pompende drums in combinatie met tempowisseling zorgen voor een ophitsend gevoel. Een waar oorgasme komt meer naar het epische einde van dit nummer tot stand: diepgaandere zang, harde gitaarriffs en snoeiharde blastbeats. Met Par le Fer & le Feu sluiten we dit album af. Vanaf het eerste moment heeft het nummer mijn aandacht vast en het lijkt op te werken naar iets. Dat gevoel is juist want rond de twee minuten krijgen we knal harde blastbeats en fijne gitaarratels om onze oren.

Voor velen zal Diktatur een onbekende naam in de black metalwereld zijn, maar als je van bands als Marduk, 1349 of Behemoth houdt is dit zeker een aanrader.

Diktatur:

Melancholia Records: