Blood Diamond – Saviours

Blood Diamond – Saviours
3 september 2016
Self released

We hebben al eerder een review geplaatst voor het uit Heemskerk afkomstige Blood Diamond. Dat was vorig jaar voor hun album Death Valley Blues en daar waren we al behoorlijk enthousiast over. De vraag is dan ook in hoeverre Saviours zich ontwikkeld ten opzichte van zijn voorganger.

De band stelt niet teleur, dat is wat meteen opvalt als we opener Insanity Grows instarten. De gejaagde vocalen van Sven Post geven direct al een duister macaber tintje mee aan het geluid van de band. Ondanks het doomy karakter van het intro van dit nummer, komt het nummer uiteindelijk lekker uptempo binnen zetten. De vuile riffs laten duidelijk horen dat we hier met een sludge/stoner band te maken hebben zoals het genre bedoeld is. In het opvolgende The Heckler laat de band een meer crusty sound horen, waarin flink gesoleerd wordt. Opnieuw ligt het tempo lekker hoog en zet het een heerlijk groove neer. Your Pointless Gods is meer met blues doorspekt, maar nog steeds steekt de huilerige stem heerlijk af ten opzichte van de riff-georiënteerde muziek van dit viertal. De productie door zanger/gitarist Sven Post is prima, alle instrumenten staan keurig op hun plek en krijgen daardoor alle ruimte.
In Sand And Stones ligt de nadruk meer op het muzikale terrein en komt zanger Sven minder vaak in het stuk voor. Maar ook hier laat de band duidelijk horen waar hun inspiratie vandaan komt: het eerdere (minder commerciële) werk van bands als Baroness (Red Album) en Mastodon (Leviathan). Een van de betere tracks, wat mij betreft, is het nummer Burning Torch. Het nummer bouwt lekker op met een constant drumloopje, waarna het nummer heerlijk ontbrandt.

Blood Diamond bestaat pas sinds 2015, maar hebben nu al de potentie om een groot publiek aan te spreken met Saviours. Het volledige album staat inmiddels op Youtube als stream online, maar is ook via bandcamp voor slechts € 5 als download te bestellen, maar meer betalen mag natuurlijk ook.

Liefhebbers van de al eerder genoemde albums van Baroness en Mastodon doen er goed aan om Saviours aan te schaffen en tussen de beide albums in op de plank te plaatsen.