Antzaat – The Black Hand of the Father

Antzaat – The Black Hand of the Father
25 September 2017
Immortal Frost Productions

In 2015 zag het Belgische Antzaat voor het eerst haar levenslicht, of nou ja… meer duisternis. Het vierkoppige black metal ensemble heeft eerst twee jaar gezorgd voor muzikale perfectie en komen dit jaar met hun eerste release in de vorm van een EP. Vijf nummers en 22 minuten aan duisternis worden op de markt gebracht door het Belgische label Immortal Frost Productions en is getiteld: The Black Hand of the Father.

De eerste kennismaking tussen mijzelf en de muziek van Antzaat is door middel van het nummer Disciples of the Concrete Temple. Meteen komt er een storm van zwartgeblakerde muziek mij om mijn oren zetten. Blastbeats knallen er heerlijk uit en de welbekende black metalriffs jagen hier heerlijk op mee. De basgitaar is goed aanwezig, niet te hard maar wel duidelijk te horen. Na deze intro matigt het tempo iets, om vervolgens op het ijskoude gekrijs bruut weer door te ratelen. Het geluid dat geproduceerd is, heeft wat weg van een kruising tussen het ijzige van de Scandinavische black metal vermengd met wat zuidelijker gelegen invloeden als bijvoorbeeld Ars Veneficium.

Na deze welkome opening start het nummer Rite of the New Dawn. Het tempo ligt meteen een slag of 6,66 lager dan de voorganger, maar dit brengt op zichzelf een fijn geluid. De vocalen treden hierdoor wat meer op de voorgrond. Zo af en toe knalt de muziek er weer doorheen en heeft het een ietwat Fins gevoel op het gebied van black metal. Vervolgens heeft Circle of Leeches ook weer een ander geluid. Met zwaar getrommel start het nummer en heeft een ietwat zweverig geluid. De gitaren laten wederom weer de bekende black metal structuur horen, maar in een wat rustiger tempo. Dit is een nummer dat gewoon hard afgespeeld moet worden, op deze manier komt het gevoel harder binnen dan wanneer je het op een zacht volume afspeelt.

Hierarchy of the Battered is vanaf seconde één pompen! Het tempo zorgt dat ik onrustig voor mijn laptop zit en mijn toetsenbord nog harder aangeramd wordt dan drie nummers hiervoor. Het is een intens opjagend geluid dat wordt veroorzaakt door de gitaren in combinatie met het gebrul op basgitaar. Voeg hier de beukende drums en de ijs-, maar dan ook ijs, koude vocalen aan toe en je hebt een monstergeluid. Deze energiestroom wordt voorgezet in het laatste nummer The Black Hand of the Father. Het is samen met de voorganger een fijne afsluiting van deze veelzijdige EP. Heren, chapeau!

Antzaat:

Immortal Frost Productions: